Mi az EDI?
Az EDI meghatározása
Strukturált adatok szabványos elektronikus cseréje kettő vagy több,
számítógépalkalmazás között.Az EDI elsősorban elektronikus ügyviteli és nem
technológiai szabvány a számítógépes ügyviteli alkalmazások között. Mivel
alkalmazások közötti kommunikációról van szó, az EDI-hez kommunikációs
alkalmazások (pl.: levelezés) és protokollok kapcsolódnak a megfelelő
kommunikációs szinteken.
Az EDI fő mozgató ereje, vagyis a szabványos elektronikus dokumentum kezelés
igénye, a gazdasági élet kereskedelmi, gyártói és szolgáltatói területeiről
indul ki. A nagy cégek versenyképességét egyértelműen meghatározza a piaci
rendelkezésre állásuk mértéke. A rendelkezésre állást jelentősen javítja
ügyvitelük automatizmusainak növelése, ami csak elektronikus úton érhető el és
mindez a szabványos elektronikus adat és dokumentum csere egyre növekvő igényét
jelenti. A nagy cégek a velük kapcsolatban lévő közepes és kis cégek
(beszállítók, viszonteladók, szállítmányozók) körében is érvényesítik EDI
kommunikációs igényeiket, ugyanakkor a bankoknak, biztosítóknak és a pénzügyi
szféra egyéb vállalkozásainak is jelentős ügyfelei. A nagy cégek a partnerekkel
és a szállítmányozókkal EDI-n kereskedve (megrendelések, visszaigazolások,
számlák stb.) azt is elvárják, hogy az átutalásokat, jóváírásokat is EDI alapú
elektronikus ügyvitelükön keresztül végezhessék. Ezért az EDI fogadóképeség
igénye a bankok felé is hat, mivel nagy banki ügyfelekről van szó. Az EDI alapú
nemzetközi szállítmányozás miatt a VÁM szerveknek is kezelniük kell a vonatkozó
EDI üzeneteket Európában. (pl.: Tranzit rendszer)
Az EDI lehetővé teszi, hogy az információt fogadó számítógép felhasználói
programja az információ ismételt beírásának vagy a manuális beavatkozás minden
egyéb formáinak mellőzésével feldolgozza a kapott információt. Ennek
köszönhetően az EDI, az üzletmenet és az ügyviteli folyamatok hatékonyabbá
tételének egyik fontos eszközévé vált. A meglévő ügyviteli folyamatok gépesítése
során az EDI elkészíti az egyes forgalomban levő dokumentumok adatainak
elektronikus változatát, és ehhez olyan struktúrát használ, amelyet a feladó és
a címzett ügyviteli alkalmazásai egyaránt fel tudnak ismerni. A feladó
alkalmazása automatikusan hozza létre ezt a strukturált dokumentumot, amelyet a
címzett ügyviteli alkalmazása automatikusan tud feldolgozni. A dokumentum
formátumok átalakítása EDI konverterrel történik.
Hol érdemes EDI-t alkalmazni?
Az EDI-t általános értelemben ott
érdemes használni az elektronikus dokumentumkezelésben, ahol több résztvevő
között nagymennyiségű kritikus adat rendszeres, szabványos és automatikus
továbbításáról illetve cseréjéről van szó.
A szabványosság főleg akkor kap jelentőséget, ha a kritikus adatok cseréjében
számos szereplő vesz részt, a rendszer szereplői alkalomszerűen változnak és más
és más informatikai rendszerrel rendelkeznek.
A biztonságos adatkezelés akkor jelentős, ha szükség van az elektronikus
dokumentumok továbbításának, konverziójának nyomon követésére és a dokumentumok
különböző megjelenési formáinak archiválására, titkosítására.
Az EDI rendszer szabványos és biztonságos kialakítása lehetővé teszi a
rendszerben résztvevők számának egyszerű bővítését. Ezért érdemes EDI-t
használni ott, ahol nagyszámú és igény esetén bővülő közösség akar adatbiztos
ügyviteli kapcsolatot teremteni.
További általános sajátossága az EDI alkalmazást igénylő környezetnek, a
tömeges és automatikus dokumentumkezelés és feldolgozás. Az EDI nagy kapacitású
és automatikus, adat be- és kiviteli tulajdonságai az EDI alkalmazásának egyik
legfontosabb előnye.
A rendszeres adatcsere szintén jellemző az EDI-t igénylő környezetekre. A
rendszeres adatcseréhez általában rendszeres adatfeldolgozás is kapcsolódik
legalább az egyik oldalon, ami automatizmusokat igényel az adatbevitelben, a
hatékony feldolgozás érdekében.
Az UN/EDIFACT szabvány
Az EDI-ben kb. 30 éves iparági és nemzetközi
szabványosítási munka testesül meg. Javarészt ennek köszönhető az EDI
beruházások értékállósága. 1986-ban az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága
(UN/ECE) és az Amerikai Nemzeti Szabványügyi Intézet (ANSI) X12 United Nations
Joint EDI Group (UN/JEDI) néven felállított egy közös kutatócsoportot. Ezt a
csoportot bízták meg az EDI új globális szabványának elkészítésével. A csoport
tevékenységének eredményeként.1987-ben létrejött a United Nations Electronic
Data for Administration, Commerce and Transport, amelynek rövidítése a
UN/EDIFACT.
1987. szeptemberében a szabványt ISO 9735 szabványként fogadta el a
Nemzetközi Szabványügyi Szervezet. A következő évben az ENSZ, az (akkori)
Európai Gazdasági Közösség és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA)
közreműködésével létrehozta a Trade Electronic Interchange Systems (TEDIS)
szervezetet, amelynek célja általában az EDI alkalmazásának elősegítése a
kereskedelmi kapcsolatokban, valamint az UN/EDIFACT szabvány elterjesztése.
Az UN/EDIFACT, a nemzetközi EDI szabvány megalkotására és bevezetésére tett
határozott erőfeszítések eredménye. A világ különböző térségei és a különböző
iparágak helyi EDI szabványokat alkalmaztak, illetve alkalmaznak. A kereskedelem
azonban egyre inkább túllép az iparági és nemzeti határokon. Mindez a más
szabványok használóit fokozatosan az egységes EDI nyelv az UN/EDIFACT
használatára kényszeríti. Az UN/EDIFACT jelentős és fontos lépés az egységes
nyelvű EDI adatcsere megvalósításában.
Az UN/EDIFACT több mint 175 üzleti bizonylat, dokumentum elektronikus
leírását tartalmazza. Ezek a dokumentumok a különböző üzleti tranzakciók széles
körét ölelik át, a számláktól a pénzügyi fizetési megbízásokig, a munkavállalói
biztosítás káreseményeit ismertető űrlaptól, a veszélyes áruk bejelentéséig.
|