VoIP ismeretek

 

Mi a VoIP és mire jó?

A VoIP (Voice over Internet Protocoll) egy olyan technológia, amely segítségével a számítógép a hangot az interneten élőben közvetíti. Ez a nem teljesen új találmány az egyezményes protokollok (H.323, SIP) bevezetésével ma globálisan alkalmazhatóvá vált.

 

VoIP a telefonálás evolúciója

Miután az internet a zeneipart mélyen megrendítette, úgy tűnik, hogy most a telefontársaságok következnek, mivel ma az interneten keresztül jó minőségű ingyenes telefonálás lehetséges. A módszer egyszerű: amíg a hagyományos telefonálás esetén a beszélgetés ideje alatt egy külön vezetékre, a telekommunikációs csatorna rezerválására (mobil) van szükség, ami drága és nem használja ki gazdaságosan a sávszéllességet, addig a VoIP technológia a hangot kis adatcsomagokra bontja, és ez így jut el a beszélgető partnerhez. Ehhez nem szükséges egy külön csatorna folyamatos fenntartása és gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy a beszélgető fél Budapesten vagy New Yorkban van. Ami szükséges, az csak egy IP-telefon. Ez nem más, mint egy kis számítógép, ami ezt a technikai műveletet elvégzi. A hívott személy nem észleli, hogy a hívás egy hagyományos vagy IP-telefonról történik. A minőség a szolgáltatók szerint semmi hiányt nem mutat.

Ha Ön ma egy külföldi beszélgetést a szokásos módon végez, ez az Ön tudta nélkül már az internetre van átirányítva. Ezt a nagy telefontársaságok nem közlik, miért is lenne szükséges Önnek tudnia, hogy milyen óriási nyereséget jelent ez a telefontársaság számára. A technikai újítások anyagi előnyeit ezek a társaságok a fogyasztókra csak akkor adják át, ha a piaci konkurencia ezt megköveteli. A VoIP technológia előnyeit a nagy cégek már folyamatosan élvezik, ezáltal sikerült egyeseknek telefonköltségeik 80%-át megtakarítani. Igaz ugyan, hogy eddig a privát fogyasztók és kis cégek számára ez a technológia még drágának tünt és alkalmazása sajátos szakmai ismereteket is igényelt, ma viszont itt az ideje, hogy ezek is részesüljenek az IP-telefonálás előnyeiben. Egy IP-telefon segítségével (minden különösebb technikai tudás nélkül) ma az internetes telefonálás széles körben lehetséges.

 

Az IP-telefonálás előnyei:

 

Ingyenes telefonálás

Ez ingyen mindig két IP-telefon között valósulhat meg és (jelenleg) egy szolgáltatói hálózaton (Internet Telephone Service Provider-en) belül. A legtöbb szolgáltató a hagyományos telefonvonalak hívásának lehetőségét is bíztosítja, viszont ebben az esetben egy minimális összegű beszélgetési díj fizetendő. Ez azzal magyarázható, hogy az ITSP-től is vonalbérlési díjat követelnek a nagy telefontársaságok az hagyományos telefonhálózatba való behívásért. A jövő viziója, miszerint mindenki egy ingyenes IP-telefonnal fog rendelkezni, a realitáshoz közelít, ha a nagy telefontársaságokat az ITSP szolgáltatók konkurenciája és az internet-community erre kényszeríti.

Integrált kommunikációs rendszer

Elméletileg egy internet kapcsolat telefonvonal nélkül is lehetséges kellene legyen (ma még megakadályozzák ezt a nagy telco társaságok érdekei). A közeljövőben azonban ez lehetségessé vállik (amint példa már erre van), és ebben az esetben a hagyományos telefonszerződésről az internet telefonálás javára teljesen lemondhatunk. A hangszolgáltatás már nem egy luxus, hanem egy ingyen része lesz a nagyobb összesített adatforgalomnak. Informatika és távközlés összeolvadása napjainkban a rendszerintegráció megnevezést kapta. Ebben az esetben nincs különálló telefonvonal, a számítógép integrált rendszerekről (Unified Messaging) beszélünk.

Helytől független elérhetőség

A hagyományos vezetékes telefonnal ellentétben, ahol a telefonszám a lakcímhez kötött, az IP-telefonnál a telefonszám az készülékhez tartozik. Az előre konfigurált telefonoknál ez a szám a készüléken már rajta is van és a világ minden részéről ezen a számon a hívott személy elérhető (természetesen ha a készülék az internettel kapcsolatban van).

Egyéb előnyei

Az IP-telefonok az ISDN-nél ismert konforttulajdonságokkal is rendelkeznek. Olyanok, mint a hívó kijelzése, a saját szám közvetítése illetve ki nem jelzése, vonaltartás, kopogtatás, telekonferencia, a beszélgetések protokollja az egyes szolgáltatók ajánlati csomagjában már benne van.

 

Megjegyzés:

Jelen pillanatban még csak kevés szolgáltató képes sürgősségi számok hívását biztosítani. Szükség esetén, mentő vagy tüzoltó hívását a hagyományos vonalról, kell elvégezni. Abban az esetben ha Ön teljes mértékben az internet telefonálásra szeretne átállni, javaslatunk egy kiszolgált mobil telefont erre a célra megtartani. Magyarországon a szerződés nélküli (kártya nélküli) telefonok is képesek kell legyenek ilyen számokat hívni. A mobiltelefonokról a 112-es segélyhívoszám ingyenesen hivható, erről a számról kapcsolják a mentőt, tűzoltót és rendőrséget.

 

Mi szükséges ahhoz, hogy az interneten telefonáljunk?

1) Mindenekelőtt szükséges egy internethozzáférés. A szélessávú ADSL (xDSL) ideális megoldás, ez elegendő sávszélességnél kiválló minőségű internet telefonálást biztosít. 128 kBit/s upload esetén már két online beszélgetést is fojtathatunk párhuzamosan. Az ennél magasabb download sebesség még mindig lehetővé teszi, hogy tovább szörföljünk mialatt beszélgetünk. Ahhoz, hogy mi is mindig elérhetők legyünk szükséges egy olyan szolgáltatói csomag, amiben az állandó internetkapcsolat már benne van, így az IP-készülékünk mindig online lehet.

2) Még szükséges egy Internet Telefon Szolgáltató (ITSP). Ez a telefonszámot kiosztja és a hagyományos telefonhálózatba a kapcsolatot is megteremti. Az ITSP-nél megkülönböztetünk:

a) Többletértékszolgáltatókat (ISP)

Ezeknél a VoIP mind többletszolgáltatás az internetszolgáltatáshoz tartozik.

b) Független szolgáltatókat

Ebben az esetben (pl. fOnline) a szolgáltatás független az internet kapcsolattól, szabadon választható. Általában ennek a szolgáltatásnak a használata nem kötődik megszorításokhoz (szerződés, alapdíj stb.), az elszámolás prepaid (előre kifizetett egységek) eljárassal történik. Az felhasználó a VoIP egyenlegét online feltölti és ezt letelefonálhatja.

3) Ha az Internethozzáférés és egy Internet Telefon Szolgáltató már megvan, akkor szükség van még egy VoIP-kliensre, ami lehet software vagy hardware alapú.

a) Softphone

Ezek (pl. Xlite, SIPPS, skype stb.) stb.) olyan felhasználói programok, melyek a PC-én futnak és használatukhoz hangkartya és mikrofonos fülhalgató (headset) szükséges.

b) USB telefonok

Az USB-telefonok a hangkártya funkciónalitását tartalmazzák és direkt a PC-re csatlakoztathatók.

c) IP telefonok

Külsőleg ez olyanok, mint a hagyományos telefon, egy Ethernet csatlakozóval rendelkeznek és ezeket általában a szélessávú Internetre tervezték.

d) IP adapterek (Analog Telefon Adapter vagy ATA)

Az ATA egy mini gateway (kapu) és a hagyományos telefonra való csatlakoztatásával az IP-telefont helyettesíthetjük.

Az IP telefonok és adapterek legfontosabb tulajdonsága, hogy képesek a hangcsúszást ellensúlyozni, az echoefektust kiküszöbölni.

d) IP telefonbox

Ezek a berendezések a hagyományos telefonálást a VoIP-al együtt teszik lehetővé. Az analog telefonközpont, az ATA és egy internet router társításából áll ez a készülék. Előnyük, hogy a már meglévő telefonkészüléket megtarthatjuk és továbbra is a megszokott telefonnal, mind az interneten, mint analog modon telefonálhatunk.

3a) Egy szabad Ethernet vagy USB csatlakozási hely. A hangkártyáról is lehetséges egy fülhallgató (headset) és egy softver, ugynevezett softphone segítségével. Ez a megoldás sajnos nem biztosítja mindig a jó hangminőséget.  A hangkártyának duplexnek kell lennie. Ez azt jelenti, hogy az audió adatokat párhuzamosan veszi és adja. A számítógépeket 1998 után gyárilag mind ilyenekkel látták el.